Almási Mikós köszöntője
(Elhangzott 2018. december 18.-án, a
Városmajor 48. Irodalmi Alapítvány Életmű díj átadásakor)
Spiró György különös író. Túl a címeken, díjakon, valódi népszerűségen
és világhíren - legendák övezik. Első - mondhatnám - besztszeller
regénye, a Kerengő kapcsán ismerkedtem meg vele. Ami totál
lebilincselt, mert az akkor divatos un. irodalmi nyelv helyett hozzám
szólt. Hozzám, nemcsak mert izgalmas olvasmányt kínált, hanem mert a
sztori rejtvényekbe, ködökbe, titkokba volt csomagolva. Kapott is érte
értetlen kritikákat állítólagos hozzáértőktől. A pesti, városi legenda
viszont úgy tudta, hogy a regény főszereplője a szeretve-tisztelt,
nagyformátumú egyetemi tanár, Pándi Pál. Tagadták, igazolták, -
mindegy. Ez a legenda nem fejtődik ki a regény során: marad a köd, meg
a drámai cselekmény, amiben jól érzed magad.
Aztán jött az X-ek c. nagyregény, persze botrány, balhé. Mert, hogy színházi regény, amiben
az előadások kapcsán a kritikusok nem a darabról, nem a színpadról
írnak, hanem frakció-tagok a kormányon belül, álnéven egymásnak írnak
egymást öldöső üzeneteket, politikai célzásokat, rendszerkritikákat,
letolásokat. Vigyázat: valamikorban, a múlt században vagyunk.
Lengyelek kitiltják, ellenség-bélyeget kap. Okés, hiszen a történet
Varsóban játszódik. (Ki is tiltják Lengyelországból...) De Magyarhonban
is botrány lesz e célozgatósdiból. Spirónak egyszerű volt a válasza:
minden, amit ezek a kritikusnak álcázott firkászok írogatnak, nem írói
fikciók, hanem levéltárilag igazolható írások, azaz idézetek, a
regénybeli politikai intrika nem kitaláció: tetszett volna más világban
élni.
Drámait említettem, Spiró nagy regényei mellett közönség kedvenc a
színpadon, mondanám színházon belül is él. Az Imposztor c. darabját
Major Tamásnak írta, legenda lett belőle. A Csirkefejet Gobbi Hildának,
amiből megint csak legenda lett. Mert egy nyugger-történetből tragédia,
gyilkosság lesz, és a közönség akkor ilyen mélyre leásó
rendszerkritikát még életében nem látott.
Mellékesen ez a legenda folytatódik, hiszen a Csirkefejet épp most tiltották le a párizsi
magyar intézetben. Nem a legenda miatt: a Csirkefej ma tán aktuálisabb,
mint annak idején: egy nyugdíjas nénit sárba taposnak, aminek
gyilkosság lesz a vége.
Gyilkosság: egyszer a Tanszéken beszélgettünk, én panaszkodtam, hogy
nem merek megírni egy sztorit, mert balhé lesz belőle. Mire Spiró
rávágta: amiből nem lesz balhé, azt nem érdemes megírni. Hát ilyen.
A drámaíróságot nem véletlenül említettem: regényeit is ez a drámai
lüktetés viszi. A Fogság c. monumentális regényében van egy jelenet, a
főszereplő Jeruzsálembe gyalogol, ahol börtönbe vetik egy tucat bűnöző
közé. Az olvasó borzong a helyszín, a figurák brutalitásán, meg egy
fura pasin, aki ott lődörög közöttük. Spiró - drámaíró - nem árulja el
ki, ez a fura figura, csak jóval a jelenet után derül ki, hogy a
gonosztevők között Jézus éjszakázott. A regény rejtvényként villantotta
be a figurát, te találd ki, kivel találkoztál, s egyáltalán:
történelmileg ki tudta akkor, hogy a sitten a megváltó éjszakázott. A
legenda históriailag is telitalálat, arról nem is beszélve, hogy a
hatalmas regény egyik óriási trouvaille-ja.
Minden regénye, drámája más és mégis ő, Spiró a sokarcú íróóriás. Az olvasót elvarázsló mesélő. A
Diavolina c. regényében egy Gorkij-életrajz van kicsempézve, aminek
jelenetein néha a hasad fogod a röhögéstől. A beteg, immár világhíres
író Capri szigetén bekelte ki a bolsevik uralmat, egy vagy tán két
jelenetben Sztálin tör rá környezete immár részeg tagjaival,
lepusztítják az asztalt, vodka- és borállományt, majd elviharzanak. A
jelenet maga a komplett őrület, - bár dokumentáltan valóságos eset -
mert a Gazda kísérői azért isszák közös rituáléban a vodkát a főnökkel,
mert egymásra is vigyáznak, nehogy már egyik-másik közelebb kerüljön a
vezércentrumhoz. Szatíra, ám rejtve, - legenda ismét � a regényt
ugyanis volt cselédje, majd ápolója, tán szeretője, titkárnője írja,
Spiró csak itt-ott villan elő, a ködből, históriából, a valaha volt
idők ködéből. Betű szerint regényt ír, de minden sorát legendák köde
lengi körül, ugyan nem céloz ilyesmire, de ez a lágy köd emeli
mindennapjaink fölé (vagy illeszti bele életünkbe) műveit.
Hát ez az, amit a mai irodalomban hiába keresünk: Spiró György a
legnagyobbak egyike: a jónép alig várja, hogy jelenjen meg újabb és
újabb regénye. Mert velük, az ő nyelvükön is ír, miközben az un. magas
irodalom prózáját formázza.
Befejezésül hadd említsem a Tavaszi tárlat
c. munkáját. A forradalom alatt/után játszódik, az elején a főhős
(gépészmérnök) kórházba kerül, és az OSE végéig eltűnik. A tankok
nyomában jövő tisztogatók számára ez az igazolatlan mulasztás gyanús.
Először csak suttognak, hogy a mérnök úr felkelősdit játszott, aztán
lassan terjed a hír, majd a vád, légüres tér veszi körül, nem szólnak
hozzá, őt magát elkapja a jeges rettegés. Ki is rúgják. Nos, a rettegés
anatómiája, ami itt félig szatirizált, félig hót-komoly formában adatik
elő - mai világunk: a félelem köznapi jelenség lett. Spíró profetikus
író, látja azt, amit még senki. Ezért szeretjük.
Gyurikám, fogadd
gratulációmat.